top of page
  • Foto van schrijverCarmén Huisman

In 3 vragen een nieuwe visitekaartje!

Na al die jaren, is het tijd. Tijd voor een nieuw visitekaartje! Een klein kaartje van 85 bij 55 centimeter dat ik moet zien te vullen met ál mijn contactgegevens en het liefst nog gegoten in mijn eigen (huis)stijl. Poe, waar moet ik beginnen? Voor mijn klanten schud ik nog net niet de ideeën uit mijn mouw, maar voor mijn eigen zaak kan ik soms inspiratieloos naar mijn scherm staren. In deze blog stel ik mezelf dezelfde vraag als die ik aan mijn klanten stel om zo een totaal nieuw visitekaartje te ontwerpen en te laten drukken. Veel leesplezier!


'Een visitekaartje, wanneer gebruik je dat nou nog?' Ik deel ze dan misschien niet elke week uit maar heb wel altijd een paar kaartjes bij me. In mijn tas(sen), mijn portemonnee, mijn telefoonhoesje, in de auto en zelfs in mijn jas zal vast een verdwaald kaartje ergens zitten. Ik heb verschillende keren gehad dat je met iemand staat te praten en diegene opeens vraagt: 'Heb je niet een kaartje? Dan heb ik gelijk je gegevens' of zelfs 'Heb je geen kaartje? Dan geef ik het kaartje aan die vriend/vriendin/collega/nicht/neef/etc.' Ik heb een paar keer diep in mijn tassen moeten duiken om vervolgens erachter te komen dat ik geen kaartjes bij mij had. Sindsdien probeer ik altijd wel ergens een kaartje te verstoppen.

Ik heb een paar keer diep in mijn tassen moeten duiken om vervolgens erachter te komen dat ik geen kaartjes bij mij had. Sindsdien probeer ik altijd wel ergens een kaartje te verstoppen.

Na een aantal jaar met hetzelfde visitekaartje te doen, vond ik dat het tijd werd voor een nieuw kaartje. De stapel met kaartjes is ondertussen ook op, dus een mooie gelegenheid om mijn nieuwe stijl ook in mijn visitekaartje door te trekken. Dat zeg ik nu wel, maar op het moment dat er een leeg inDesign document naar mij staart, dan raak ik altijd even licht in paniek. Voor mijn klanten schud ik nog net niet de ideeën uit mijn mouw, maar voor mezelf weet ik het vaak niet. Na wat (doelloos) scrollen op Pinterest, kom ik tot de conclusie dat ik mezelf moet zien als een van mijn klanten. En dan beginnen we ook niet met het openen van een leeg document en het zoeken naar inspiratie. Nee, dat is pas een stap later. Ik moet eerst weten wie de klant is, wat de klant wilt en wie hij wilt bereiken. Laat ik deze vragen ook eens aan mezelf stellen en beantwoorden!


Wie ben ik?

Ik ben Carmén Huisman. Mijn naam is wel het minimale wat ik op mijn kaartje wil hebben samen met mijn 'functie'. Wat is mijn functie eigelijk? Grafisch designer, concept bedenken, vormgever, designer, fotograaf, videograaf, webshop-eigenaar, product designer.... misschien is de functie 'creatieve duizendpoot' wel een alles omschrijvende functie. Dan denk ik aan al die sollicitatiemails die ik ooit gestuurd heb en mezelf zo heb geïntroduceerd... Ik houd het voor nu bij concept en grafisch designer.


Wat wil ik?

Een visitekaartje in mijn nieuwe stijl laten drukken. Mijn vorige visitekaartje was zwart/wit en gedrukt op textuur papier. Ik houd echt van papier en karton. En ik wilde dat zodra iemand mijn kaartje vast heeft, diegene direct de textuur van het papier voelde (en net zo enthousiast werd als ik!). Het enige nadeel hiervan is dat door het onbewerkte papier, de kaarten toch snel vies worden of gaan kreukelen. Ik besloot dat ik voor deze nieuwe kaartjes iets anders wilde: ik wil een kaartje mét (matte) afwerking waardoor het kaartje minder snel vies wordt en steviger aanvoelt. Verder wilde ik graag ronde hoeken in plaats van strakke hoeken: deze ogen iets vriendelijker en geven het gevoel van een 'pasje'.


Ja, wat wil ik nog meer? Kleur! Als ik toch kies voor een totaal ander soort kaartje dan ook maar met een kleurtje! Op het moment dat ik naar mijn kantoor verhuisde, koos ik een kaki-groen kleurtje op de muur. Deze kleur heb ik ook verwerkt op mijn portfolio website en het leek mij daarom ook een logische keuze om deze kleur ook te gebruiken op mijn visitekaartje. Mijn idee was om een verbindingen te leggen tussen offline en online. Door het gebruik van dezelfde font, kleur, quote en foto trek ik de verschillende uitingen samen. Het vormt één geheel en is daardoor duidelijk én herkenbaar.


Wie wil ik bereiken?

Potentiële opdrachtgevers. En die kunnen mij bereiken via mijn contactgegevens. Het klinkt simpel: je contactgegevens. Maar op dit gebied zijn er wel wat knopen door te hakken. Zo kwamen er al allemaal vragen in mij op: zet ik alleen mijn email adres neer? Of ook mijn telefoonnummer? En wat dacht je van mijn kantoor adres? Social media kanalen? Het kaartje is al zo klein, ik zal toch echt keuzes moeten maken!


Ik denk even na... en kom dan tot de volgende volgorde:


• Portfolio

Ik wil beginnen met mijn portfolio bovenaan. Naast dat er op mijn website alle contactgegevens staan, geeft mijn portfolio ook een goed beeld wie ik ben, wat ik doe en wat ik gedaan heb.


• Email adres

Daarna wil ik mijn email adres, daarop ben ik namelijk het beste te bereiken (ik werk vaak buiten de deur en heb dan niet altijd mijn zakelijke telefoon bij de hand. Mijn mail komt ook op mijn privé telefoon binnen en kan ik altijd even checken).


• Instagram

Daarna volgt mijn Instagram account, hier probeer ik af en toe een kijkje 'achter-de-schermen' te geven om zo een beter beeld over mij en mijn werk te geven.


• Whatsapp/telefoonnummer

En als laatste mijn 06 nummer (met vooral de nadruk op dat het alleen voor Whatsapp bedoelt is. Door het werken op verschillende locaties kan ik niet altijd opnemen, een appje of mail sturen is dan sneller!)


Benieuwd hoe het geworden is? Hierbij het eindresultaat:


Met dank aan Studentendrukwerk.nl voor het drukken van deze visitekaartjes. Ben je zelf ook opzoek naar nieuwe visitekaartjes? Ik ga graag voor/met je aan de slag! Je kunt je eigen visitekaartje ook makkelijk ontwerpen in de online ontwerptool van Studentendrukwerk.nl via www.studentendrukwerk.nl/producten/visitekaartjes

60 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page